Jak se stát milionářem v Ikariamu

(Aneb když už být domečkářem, tak pořádně:-))

Jak se počítá celkové score?

Do celkového score se počítá:

  • Prostavěné suroviny stojících budov ( = Mistři stavitelé)
  • Realizované výzkumy (= Vědci)
  • cena aktuální armády (= Generálové)
  • Počet Obyvatel  (co obyvatel to 1 bod)

Do celkového scrore se nepočítá

  • Zbourané budovy
  • výzkum provedený v Dílně
  • cena ani počet lodí
  • zlato
  • darování do dolů a pil
 
Score z Prostavěných surovin

Score se počítá ze součtu potřebných surovin na vystavění budovy * 0,01.

Přiklad: Palác úrovně 2

úroveň Dřevo Mramor

Score

úroveň

Score

Celkem

1 712   7 7
2 5 823 1 433 72 79

Tedy za palác úrovně 2 obdržíme 79 bodů. A je jedno zda jsme ho postavili bez šetřících výzkumů a budov (truhlárna, architekt) nebo s nima.

 

Pro maximalizaci score z prostavěných surovin je potřeba

  • mít co nejvíce surovin na stavění
    • mít pily a doly na co nejvyšší úrovni
    • těžit pokud možno stále naplno
    • těžit naplno, ale nepřetěžovat (přetěžování se vyplatí jen pro hráče, co už nevědí co se zlatkama a všude těží naplno)
    • Zvyšovat produkci těžby (pomoci budov hájovna, kameník, vinařství, sklárna a věž alchymisty)
    • drancovat – hlavně neaktivní hráče (jejich sklady chrání menší množství surovin a je nižší riziko odvetných akcí). Hlavně ze začátku může být drancování velmi velký vliv na růst a stačí na to i velmi malá armáda
    • Nenechat se drancovat - mít alespoň minimální armádu a v každém přístavu alespoň jednu válečnou loď. Loď nám odrazí případné útoky z moře, pokud budou vedeny jen pozemníma silama.
      Občas se píše (i já jsem to tak měl dříve napsané), že na hlídání přístavu není vhodná ponorka. Není to pravda. Naopak, je to velmi zajímavá varianta, protože případný dranc bez okupace přístavu odrazí také a pokud je tam jen ponorka a někdo dá nejdříve dobýt přístav, tak jej sice dobyde, ale ponorka odpoluje a za 4 hodky se zase vrátí nazpátek. Takže příště musí znovu dobýt přístav.
    • Nemít korupci. Korupce snižuje efektivnost těžby a snižuje spokojenost
    • Obchodovat - tedy mít rozumný příjem zlata a tím možnost dokupovat potřebné suroviny. Někdy se dá dokonce i s lidmi v blízkosti domluvit pravidelné obchodování - vidíte, že netěží naplno a tak jim nabídnete, že od nich danou surovinu budete odkupovat třeba za 5 zlatek. Oba na tom vyděláte.
  • je potřeba stavět co nejlevněji
    • Mít šetřící budovy. Score se totiž počítá z původní ceny budovy. V každém městě se vyplatí mít určitě truhlárnu (snížení spotřeby dřeva) – zvlášť pokud se chystáte na 8 a více měst. Pracovna architekta (snížení spotřeby kamene) – taky se vyplatí, ale pokud není místo, dá se bez ní fungovat.
      Takže například pro výše uvedenou budovu Palác na úrovni 2 jsme bez šetřících budov a výzkumů potřebovali cca 7 900 surovin. Při šetření na maximu je to ale jen cca  4 300 surovin. A přitom za to vždy dostaneme 79 bodů.
    • Někdy se dokonce vyplatí si postavit šetříci budovu i dočasně. Například zakládáte nové město. Nejdříve si v něm postavíte architekta a truhlárnu a pak vás čeká postavit rezidenci až do úrovně 9. Pokud si dočasně postavíte Zkušebnu ohňostroje (šetření síry) na pidiúroveň 1, tak za ní zaplatíte 220 dřeva a ušetříte 8 871 síry při stavbě paláce. 
      Pokud pro stavbu paláce potřebujete i Haldu na úrovni 15, tak se vyplatí postavit Zkušebnu na úroveň 23 (náklad 86 160), ale ušetříte 204 024 na paláci a 90 010 na haldě => zisk 207 873 => 2 079 bodů ( i když potom dočasnou Zkušebnu zbouráte)
  • Co nejméně budov bourat
    • Včas si rozmyslet kolik měst chcete stavět. Pro 8 měst stačí jeden sklad. Pro 9 měst jsou potřeba dva sklady. A pro 10 a 11 měst jeden sklad a jedna halda
    • ujasnit si zda chci i hodně zkoumat a tudíž zda se budete snažit mít v každém městě akademii
    • Z hlediska obrany je velmi vhodná budova Úkryt. Pokud už se pro ni rozhodnete, tak si ji nenechávajte na nízké úrovni - to pak nemá smysl.
      Tip: Mít v každém městě Úkryt je docela náročné na stavební místo. Řešením může být kompromis, kdy v případech, kdy máte na ostrově více měst, dáte Úkryt jen do jednoho města. A toto město pak můžete používat pro případné přebytky surovin.
 
Score z výzkumu

Score se počítá z počtu žárovek použitých na výzkum * 0,02.

Příklad: Výzkum "Odlévání kanónů" stojí 209 040 žárovek. Takže počet bodů za získané žárovky je 4 180.

I když se na první pohled zdá, že za žárovky je více bodů než za stavby, tak tomu tak není.  Je potřeba myslet na to, že vědce musíme živit (do vynalezení Potrubní pošty stojí 6 zlatek, pak jen 3 zlatky).

Tedy 6 obyvatel našeho města má potenciál vydělat za hodinu (bez zvyšování a bez výzkumů):

  • Všichni dělají na pile: 6ks dřeva => 0,06 bodů
  • Dva vědci bez potrubní pošty ( náklad 2 * 6 = 12) + 4 rekreanti (příjem 4 * 3 = 12) : 2 žárovky = > 0,04 bodu
  • Tři vědci s potrubní poštou ( náklad 3 * 3 = 9) + 3 rekreanti (příjem 3 * 3 = 9) : 3 žárovky = > 0,06 bodu

Tedy po vynalezení potrubní pošty je výnosnost vědců podobná jako u dělníků pracující na pile nebo v dole.

Jak zvýšit tvorbu žárovek:

  • Počtem vědců pracující v akademii
  • Pomoci experimentu v akademii (kdy je možné krystal vyměnit za žárovky). I zde je možné snížit počet potřebného množství krystalu na experiment pomoci šetřící budovy (Optik) - pak nestojí jedna žárovka 2 krystaly, ale jen 1,36 při Optiku na 32) . Experimenty se ale vyplatí dělat až když jsou akademie na vysokých úrovních (zvýšení úrovně akademie totiž taky stojí krystal a z dlouhodobého hlediska je lepší nejdříve vylepšit akademie).

Pozn.: Právě body za výzkum dělají u nejlepších hráčů podstatnou část jejich skore. Například nejlepší hráč světa MAD má za žárovky skoro 4,5Mio bodů z jeho 13,5 Mio bodů.

 

Score z Armady

Score z armady je nejméně významné (počítá se jen z živých jednotek). Naopak příliš velká armáda stojí zbytečně zlatky, což pak může zabránit těžbě naplno a neumožní mít velké množství vědů.

 

Výběr ostrova

Při zakládání nové kolonie je potřeba vzít v úvahu tyto vstupní informace:

  • Úroveň pily, úroveň dolu – čím vyšší tím lepší. Například když máte v blízkosti ostrov s úrovní pily/dolu 24/15 a o trochu dál s 29/25 tak se vyplatí trochu dojíždět
    Ale: I když je pila/důl na dobré úrovni, tak doporučuji na ně dále přispívat => vznik lepších vztahů na ostrově, zvýšená těžba v budoucnosti a je krásný pocit mít svůj vypiplaný ostrov:-)
  • Vzdálenost od ostatních ostrovů – každý máme nastavenou „pohodovou“ vzdálenost jinak, u mne to je osobně do dvou hodin
    Ale: Pokud chcete do budoucna hodně válčit nebo obchodovat, tak se může vyplatit kolonizovat i nějaké vzdálenější ostrovy – zvýší se vám počet „blízkých“ ostrovů
  • Kdo je na ostrově – budou-li dva podobné ostrovy, ale na jednom budou aktivní hráči a druhý bude jen s neaktivními hráči nebo prázdný, tak samozřejmě volte ten plný ostrov
  • Pokud už máte nějaký ostrov s danou surovinou, tak se vyplatí založit nové město na stejném ostrově – umožní vám to lépe přispívat, zkrátí vzdálenosti pro přepravu zboží a zjednodušší obranu

Z hlediska surovin, je vhodné pořadí Mramor - víno - síra - krystal. Při 8 -9 městech je vhodné mít po jednom sírovém a krystalovém, 2-3 vína a zbytek mramor.

 

Shrnutí
  • v každém městě Truhlárnu a Pracovnu architekta
  • alespoň u luxusních surovin mít zvyšování těžby
  • drancovat a nebýt drancován
  • investovat do výzkumu
  • neživit zbytečně velkou armádu
  • spolupracovat - hlavně v rámci svého okolí (obchod, přispívání)
  • nemít korupci ve městech

 

Výše uvedená doporučení je třeba skutečně brát jen jako doporučení. Cest jak hrát dobře Ikariam je strašně moc a to je na této hře krásné.